2 στη 12η

Πολιτιστικό Πρόγραμμα. Μαθητικό περιΟΔΙΚΟ: 2 στη 12η. Τεύχος 12ο. Σχολική Χρονιά: 2011 - 2012. Υπεύθυνοι Καθηγητές: Σταύρος Μίχος, Αναστάσης Στρατουδάκης.


Δευτέρα 5 Μαρτίου 2012

Ελλειμμα των Ελλήνων μαθητών-διαγωνισμός PISA

Καλοί στη θεωρία, όχι στην πράξη. 
Ο διαγωνισμός PISA αναδεικνύει το έλλειμμα των Ελλήνων μαθητών.


Οταν ζητήσεις από έναν Ελληνα μαθητή να εξεταστεί στη θεωρία ενός μαθήματος έχει μεγάλες πιθανότητες να αριστεύσει. Εάν του ζητήσεις να εφαρμόσει την ίδια θεωρία στην πράξη, στην καθημερινή ζωή, έχει μεγάλες πιθανότητες να αποτύχει! Αυτό αποδεικνύεται από τις... περιπέτειες των Ελλήνων μαθητών στον διαγωνισμό PISA του Οργανισμού Οικονομικής Συνεργασίας και Ανάπτυξης (ΟΟΣΑ), όπου η χώρα μας σταθερά βρίσκεται μεταξύ των τελευταίων θέσεων. Σε λίγες ημέρες, από τις 7 Μαρτίου έως τις 6 Απριλίου, περίπου 5.500 15χρονοι Ελληνες μαθητές από 217 δημόσια και ιδιωτικά γυμνάσια, γενικά λύκεια και επαγγελματικά λύκεια θα συμμετάσχουν στις εξετάσεις του διαγωνισμού, με την ελπίδα η Ελλάδα να ανέβει μερικές θέσεις.
Ο διαγωνισμός ξεκίνησε το 2000, πραγματοποιείται κάθε τρία χρόνια και εξετάζει τις δεξιότητες 15χρονων μαθητών στην κατανόηση κειμένου, στα μαθηματικά, στις φυσικές επιστήμες και στην επίλυση ενός προβλήματος. Ουσιαστικά, αξιολογεί πόσο καλά μπορούν οι μαθητές να εφαρμόσουν σε καταστάσεις της καθημερινής ζωής γνώσεις και δεξιότητες που απέκτησαν στην υποχρεωτική εκπαίδευση. Μέχρι τώρα η Ελλάδα παρουσίασε πολύ μέτριες επιδόσεις στους διαγωνισμούς των 2000, 2003 και 2006, ενώ τα καλύτερα αποτελέσματα είχε στον διαγωνισμό του 2009.
Συγκεκριμένα, στα μαθηματικά διατηρήσαμε την ίδια θέση –39η– με τον διαγωνισμό του 2006, αλλά η ελληνική επίδοση βελτιώθηκε φθάνοντας τους 466 βαθμούς από 459 βαθμούς το 2006 και 445 β. το 2003. Στην κατανόηση κειμένου η Ελλάδα ανέβηκε στην 31η θέση με 483 βαθμούς. Το 2006 ήταν 36η με 460 βαθμούς. Οι φυσικές επιστήμες ήταν το μόνο πεδίο όπου οι Ελληνες μαθητές πήγαν χειρότερα σε σχέση με το 2006.

Η Ελλάδα ήταν 40ή με 470 βαθμούς,
από 38η με 473 βαθμούς.

Στο διαγωνισμό του 2009 εντυπωσίασαν οι επιδόσεις των μαθητών από την Κίνα, η οποία εκπροσωπήθηκε από τέσσερις πλούσιες περιοχές (Σαγκάη, Χονγκ Κονγκ, Ταϊπέι και Μακάο). Ειδικά, οι μαθητές από τη Σαγκάη συμμετείχαν για πρώτη φορά και πήραν την πρώτη θέση και στις τρεις κατηγορίες.
«Οι επιδόσεις κάθε χώρας σχετίζονται με τα αναλυτικά προγράμματα και τη δομή του σχολικού συστήματος», αναφέρει στην «Κ» η εθνική διαχειρίστρια στο πρόγραμμα PISA και καθηγήτρια Εκπαιδευτικής Ερευνας στο Ελληνικό Ανοιχτό Πανεπιστήμιο κ. Βάσω Χατζηνικήτα. «Οι Ελληνες καλούνται να αντιμετωπίσουν διαφορετικούς τύπους γνώσης από αυτούς με τους οποίους είναι εξοικειωμένοι στο ελληνικό σχολικό πλαίσιο. Π.χ. στις φυσικές επιστήμες δεν είναι ούτε προφανής ούτε εύκολη για τους Ελληνες η μετατόπιση από το σχολικό πλαίσιο, όπου κυριαρχεί η ακαδημαϊκή εικόνα της επιστήμης και τα βασικά μηνύματα περιέχονται στο γλωσσικό μέρος του κειμένου, προς το πλαίσιο του PISA, όπου κυριαρχεί η εικόνα της επιστήμης στην καθημερινή ζωή και φορέας της γνώσης είναι περισσότερο το απεικονιστικό μέρος του κειμένου», προσθέτει.
«Το σχολείο (κυρίως το γυμνάσιο και λύκειοδίνει μεγάλη βαρύτητα  στις γνώσεις που σχετίζονται με τις εξετάσεις για τα ΑΕΙ και  παραμελεί  αυτές που αφορούν τη γενική παιδεία. Και τις δύο κατηγορίες γνώσεων τις προσφέρει, απέχοντας πολύ από τη βιωματική καθημερινότητα των μαθητών, και με την πλειονότητα των καθηγητών να στερείται, ακόμη και σήμερα, βασικής παιδαγωγικής και διδακτικής συγκρότησης», τονίζει στην «Κ» ο καθηγητής Σχολικής Παιδαγωγικής Παν. Ιωαννίνων κ. Χαράλαμπος Κωνσταντίνου.

Και καταλήγει: «Επιπλέον, το ελληνικό σχολείο προσδίδει μικρότερη σημασία στην ανάπτυξη δεξιοτήτων και ικανοτήτων».


Του Αποστολου Λακασα
από την Καθημερινή:  http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_ell_2_04/03/2012_474685



Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου